Sunday, 13 November 2016

Petua menangani masalah senggugut

Senggugut

Semenjak ada anak dara ni, memanglah banyak benda saya kena ambik tau. Sakit demam tu dah pasti, belum lagi cerita pasal aktiviti kat sekolah..

Cara mendidik dari Rasulullah ialah bila anak dah menginjak remaja iaitu 15 tahun ke 21 tahun, dekatilah anak kita sebagai kawan.

Dengarkan segala luahan hati anak kita tu sebelum mereka meluahkan pada kawan kawan. Seram jugak jadinya kan.

Yang pasti setiap bulan anak dara saya akan mengalami senggugut yang sangatlah teruknya. Dengan muntahnya, ciri biritnya, meraung pun ada tau.

Masa dari form 1 hingga form 2, setiap bulan saya akan ambik anak kat sekolah dan bawak balik rumah.

Masa tu anak sekolah harian kat gombak, saya tinggal kat pandan indah. Cuba bayangkan jauhnya nak merentasi jem lagi, walaupun kalau takde kereta sebenarnya dekat aje kan. Makanya terpaksa lah cuti separuh hari..anak punya pasalkan.

Meh saya kongsikan apa yang saya buat jika anak dara kesayangan tu dah ada tanda tanda nak datang bulan:

💓 Elakkan dari minum ais seminggu sblm tu. Mesti mak mak dah tau kan bila anak akan datang bulan berapa hari bulan. Ingat...jadikan anak sebagai kawan.

💓 Kadang kadang, darah kotor belum keluar tapi, senggugut dah datang sikit sikit. Masa ni mak mak kena rajin sikit tuamkan kat bawah bahagian perut anak dengan pad panas. Saya ada terjumpa tungku moden yg boleh charge tp charger dah hilang. Akak rebus je tungku tu dik..

💓 Jangan bagi anak dara kita tu stress. Memang layan baik punyalah..semua jenis makanan yang dia nak, terhidang je. Stress pun boleh mengakibatkan senggugut bertambah parah tau.

💓 Makan supplement. Yang ni penting dan kena istiqamah makan setiap hari. Saya dah bagi anak dara tu supplement dari awal tahun, dan memang ada perubahan yang sangat memberangsangkan. Pastikan supplement tu ada landmark study tau sebelum beli. Biar terbukti bagus.

Jom kongsikan dengan saya cara anda untuk hilangkan senggugut.

Robayah 012-9279307

#tsunamishaklee
#shakleeeffect
#liveamazing