Wednesday, 9 November 2016

Petua hilangkan batuk

Batuk adalah penyakit biasa. Tapi bagi saya, batuk adalah penyakit yang sangat menakutkan.

Kenapa? Sebab saya ada asthma. Bila batuk tak terkawal, maka ia boleh trigger asthma saya.

Saya batuk selalunya ambik masa yang lama nak baik. Sebulan pun ada. Ubat batuk tu 2-3 botol habis, biasa je. Batuk tak hilang jugak.

Jadi saya nak kongsi tips untuk hilang batuk.

Bahan bahan  3 sahaja tapi kena tertib aturannya. Perlu ada sudu plastik, madu asli dan juga lemon.

Kenapa sudu plastik? Tak boleh sudu besi. Okay saya terangkan. Madu ni bersifat sedikit asid. Ph adalah antara 3-6. Maka bila guna sudu besi, ia boleh menjejaskan sedikit khasiat madu tersebut disebabkan tindakbalas logam dengan madu. Jelas ye. Jadi baik guna sudu plastik. Pinjam jap sudu anak kita tu.

Lemon kenalkan yang warna kuning tu. Tak mau guna limau nipis ke, limau kasturi ke, limau purut ke, buah limau oren tu ke. No no no. Pi cari buah lemon.

Ambik sesudu madu, titiskan lemon atas madu tersebut. Kalau boleh banyak sikit lemon tu dalam 4-5 titis. Selawat dan telan. Amalkan 2-3 kali sehari. Insya allah gatal tekak dan batuk akan hilang kurang dari seminggu.

Ini yang saya amalkan dan alhamdulillah berkesan.

Sekarang ni untuk mengelakkan anak anak terjangkit dengan batuk, saya siap siap bagi anak makan omega guard dan nutriferon. Mencegah lebih baik dari merawat kan.

Untuk saya dan suami, kami amalkan vivix. Memang nampak kesan sebelum dan selepas istiqamah bervivix ni.

#16thebest
#tsunamishaklee
#liveamazing
#shakleeeffects
#pengedarshakleeampang
#pengedarshakleekajang