Sunday, 1 January 2017

Cara Mengatasi Masalah Kewangan Masa Kini

Zaman ekonomi merosot khabarnya untuk tahun 2017. Ada yang cakap akan lagi teruk dari tahun 2016. Gerun bila dengar.

Dengan nilai matawang makin menurun dan tak stabil, tapi apa yang mampu kita buat? Kita hanya anak bilis. Boleh di ngap oleh sijerung bila bila masa sahaja.

Kita tak mampu nak merubah ekonomi negara bersendirian, tapi kita mampu merubah ekonomi rumah tangga kita. Biar apa yang terjadi, ekonomi rumah tangga kita masih kukuh dan tak goyah.

Apa yang perlu di buat? Saya senaraikan tips untuk kita sama sama praktikkan. Insya Allah kita sama sama berjaya.

1. Berjimat cermat dan beli yang perlu sahaja. Jangan boros ikut kemahuan nafsu nak shopping dan ikut kehendak anak nak beli mainan je. Perlu menyimpan.

2. Perlu ada bajet setiap bulan. Berapa jumlah perbelanjaan yang boleh dibelanjakan. Listkan atau buat senarai barang yang perlu dibeli apabila nak ke kedai.

Kalau takde senarai, tujuan asal nak beli 2 barang, tapi bila dah sampai kedai, 1 troli penuh pulak yang dapat.

3. Perlu mula dengan buat bisness. Kecil kecila dulu dengan kos yang rendah. Pastikan kos kurang dari Rm2000.

Ramai pakar pakar cakap kalau bisness tak jalan pun takde lah kita menangis di bucu katil dok pikir jumlah pelaburan yang hilang.

Kalau nak buat bisnes shaklee amatlah boleh. Kos hanya Rm80 je. Modal tak besar dan semua orang boleh berbisness.

Nak tau lagi lanjut pasal shaklee, roger saya kat bawah ye.

012-9279307

012-9279307

012-9279307

#superstarshaklee
#pengedarshakleekajang
#pengedarshakleeampang