Friday, 31 March 2017

Omega Guard Shaklee

Fats that heal vs fats that kill

Hari ni kita nak cerita tentang the healing fats

Hidup memang perlukan lemak. Kita tak boleh free kan diri kita dari lemak.

Salah satu macronutrient yang kita perlukan walaupuan pada kadar yang sedikit.

Contoh lemak baik yang anda mungkin perasaan adalah OMEGA 3.

Omega 3 adalah essential fats

Ratio Omega 3 kepada omega 6 mestilah dalam lingkungan terdekat 1:4

Bermakna dalam sehari jika kita ambil 4 omega 6, wajib ada 1 omega 3 untuk seimbangkan keperluan

Apa jadi kalau tak seimbang?

Inflammation
Obesity
Infertility
Mental disorder
Cancer
Metabolic disease

Dan banyak masalah timbul kesan dari ratio yang rosak dalam pengambilan omega 3:omega 6

Omega 3  :

Yang selalu dalam iklan sebut EPA dan DHA = selalu datang dari ikan.

ALA selalu datang dari kacang dan biji.  Contoh sumber Ikan, minyak/lemak tumbuhan, semua jenis kacang, flax seed, flaxseed oil, dan sayuran berdaun.

Essential fats bermakna tubuh anda tidak boleh membuatnya tetapi perlu diambil dari luar.

Gunanya apa untuk tubuh kita? Kenapa ESSENTIAL untuk tubuh?

"They (the omega 3) are an integral part of cell membranes throughout the body and affect the function of the cell receptors in these membranes. They provide the starting point for making hormones that regulate blood clotting, contraction and relaxation of artery walls, and inflammation"

Ape kebaikan omega 3

1. Membantu menurunkan paras triglycerides. Banyak kajian menunjukkan ia sangat membantu untuk memelihara kesihatan jantung anda.
2. Membantu rheumatod athritis - sengan menurunkan keradangan pada sendi.
3. Mungkin boleh membantu TEKANAN PERASAAN ( depression )
4. Kanak kanak - membantu perkembangan visual dan neurological
5. Membantu mengurangkan serangan asthma
6. Mungkin boleh membantu ADHD ( attention deficit disorder) yang selalu kita sebut autism.
7. Mungkin membantu mengurangkan risiko nyanyuk dimasa depan.

Extra benefit.
1. Kurangkan gejala sengugut.
2. Menurunkan risiko kanser
3. Membantu tidur anda

Terpulang kepada anda mana nak dapatkan sumber omega 3 ini. Sentiasa ada dua pilihan.
1. Dari makanan atau 2. Dari fish oil capsule.

Kalau nak baca overview boleh baca kat sini
http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/omega3-fatty-acids

Credit: Salwa Al Izzah